Przed wysłaniem zgłoszenia należy sprawdzić czy wszystkie pliki zostały przygotowane i opisane zgodnie z wytycznymi zawartymi w zasadach przygotowania tekstu podanymi poniżej oraz sprawdzić czy zgłoszenie zawiera wszystkie wymagane pliki:
1. formularz zgłoszenia artykułu - NAZWISKO_IMIĘ_formularz zgłoszenia artykułu.doc
2. tekst artykułu - NAZWISKO_IMIĘ_tekst.doc
3. ilustracje – wstawione do formularza w zmniejszonej rozdzielczości wraz z podpisami w języku polskim - NAZWISKO_IMIĘ_ilustracje.doc
4. bibliografia - NAZWISKO_IMIĘ_bibliografia.doc
5. streszczenie, słowa kluczowe, podpisy pod ilustracjami - NAZWISKO_IMIĘ_streszczenie_słowa kluczowe_podpisy pod ilustracjami.doc
6. oświadczenie autora artykułu - NAZWISKO_IMIĘ_oświadczenie autora artykułu.doc
7. ilustracje jako osobne pliki przygotowane do druku w wysokiej rozdzielczości, podpisane kolejno: NAZWISKO_IMIĘ_il_01.jpg, NAZWISKO_IMIĘ_il_02.jpg, itd.
UWAGA:
Nabór artykułów do kolejnych roczników odbywa się w trybie ciągłym. Zamknięcie rocznika następuje w końcu maja każdego roku.
Artykuły przesłane do tego terminu, po weryfikacji formalnej oraz sprawdzeniu zgodności merytorycznej z profilem czasopisma, są poddawane procedurze recenzyjnej. Po uzyskaniu dwóch pozytywnych recenzji zostają przyjęte do druku w roczniku zgodnym z rokiem nadesłania artykułu.
Artykuły przesłane po wskazanym terminie, spełniające wymogi formalne i merytoryczne, mogą być poddawane procedurze recenzyjnej, a po jej spełnieniu mogą zostać przyjęte do druku w kolejnym roczniku.
ZASADY PRZYGOTOWANIA TEKSTÓW
1. ZASADY OGÓLNE:
Tekst artykułu musi zostać przygotowany w wersji elektronicznej, w formacie word: .doc, .docx lub .rtf według wzoru: NAZWISKO_IMIĘ_tekst
Do przesłanego pliku z tekstem artykułu należy dołączyć:
- formularz zgłoszenia artykułu NAZWISKO_IMIĘ_formularz zgłoszenia artykułu
- ilustracje – wstawione do formularza w zmniejszonej rozdzielczości wraz z podpisami w języku polskim NAZWISKO_IMIĘ_ilustracje
- bibliografię NAZWISKO_IMIĘ_bibliografia
- streszczenie, słowa kluczowe, podpisy pod ilustracjami – wszystkie składowe w języku polskim NAZWISKO_IMIĘ_streszczenie_słowa kluczowe_podpisy pod ilustracjami
- oświadczenie autora artykułu NAZWISKO_IMIĘ_oświadczenie autora artykułu
oraz
- ilustracje jako osobne pliki przygotowane do druku w wysokiej rozdzielczości.
Wszystkie pliki: tekst, formularz zgłoszenia artykułu, oświadczenie autora artykułu, streszczenie, słowa kluczowe, podpisy pod ilustracjami, bibliografia, ilustracje (wstawione do formularza), ilustracje (jako osobne pliki w rozdzielczości do druku) powinny zawierać w opisie pliku nazwisko autora zgłaszającego tekst i pozwalać na jednoznaczne zidentyfikowanie zawartości pliku wg wzoru opisu plików:
NAZWISKO_IMIĘ_formularz zgłoszenia artykułu.doc
NAZWISKO_IMIĘ_tekst.doc
NAZWISKO_IMIĘ_ilustracje.doc
NAZWISKO_IMIĘ_bibliografia.doc
NAZWISKO_IMIĘ_streszczenie_słowa kluczowe_podpisy pod ilustracjami.doc
NAZWISKO_IMIĘ_oświadczenie autora artykułu.doc
oraz
ilustracje jako osobne pliki przygotowane do druku w wysokiej rozdzielczości, podpisane kolejno:
NAZWISKO_IMIĘ_il_01.jpg, NAZWISKO_IMIĘ_il_02.jpg, itd.
Maksymalna objętość artykułu wraz z przypisami to 40 tys. znaków ze spacjami, streszczenie artykułu nie powinno przekraczać 3 tys. znaków ze spacjami, liczba ilustracji powinna być racjonalna i adekwatna do prezentowanych treści, przy czym redakcja zastrzega sobie prawo do zredukowania przesłanego materiału ilustracyjnego;
Przesłany tekst artykułu powinien zostać zanonimizowany: należy usunąć dane autorów oraz informacje umożliwiające ich identyfikację. Przy przywoływaniu innych swoich prac bądź badań nie wolno stosować sformułowań jednoznacznie wskazujących autora tekstu;
Artykuł należy przekazać w formie cyfrowej za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres redakcji rocznika.
2. UJEDNOLICONY ZAPIS TEKSTU:
Tekst artykułu przygotowany powinien zostać czcionką Times New Roman CE:
Cytaty (w tekście głównym i w przypisach) oraz tytuły (utworów literackich, opracowań, wystaw, dzieł sztuki itp.) należy zapisywać kursywą. Opuszczone w cytatach fragmenty należy zaznaczyć wielokropkiem w nawiasie kwadratowym […].
Zapisy różne:
3. PRZYPISY:
Przypisy dolne:
W tekście należy stosować przypisy dolne z zachowaniem numeracji ciągłej. Odwołania do publikacji i materiałów archiwalnych należy zapisywać wg poniższego wzoru:
Książka jednego autora - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł publikacji kursywą, (opcjonalnie: wydawca, jeżeli jest instytucja publiczną i nie ma autora), miejsce i data wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Książka dwóch lub więcej autorów - inicjał imienia i nazwisko autora1, inicjał imienia i nazwisko autora2, tytuł publikacji kursywą, miejsce i data wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Rozdział w monografii (redakcja naukowa wpisywana po tytule publikacji) - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł rozdziału kursywą, oznaczenie [w:] tytuł monografii kursywą, redakcja, miejsce i data wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Artykuł w czasopiśmie – inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł publikacji kursywą, nazwa czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer czasopisma, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Materiały konferencyjne – inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł referatu kursywą, oznaczenie [w:] nazwa konferencji kursywą, nazwa publikacji z datami, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Katalogi wystaw, zbiorów itp. – inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł tekstu kursywą, oznaczenie [w:] tytuł katalogu kursywą, katalog wystawy/zbiorów, miejsce wystawy, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Wstęp do książki, katalogu itp. – inicjał imienia i nazwisko autora, wstęp do tytuł publikacji kursywą, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Recenzja książki – inicjał imienia i nazwisko autora recenzji, tytuł recenzji kursywą, recenzja tytuł recenzowanej książki kursywą, inicjał imienia i nazwisko autora recenzowanej książki, nazwa czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer czasopisma, skrót oznaczenia strony z kropką i numer strony, kropka, np.:
Źródła internetowe, zawsze z dopiskiem daty dostępu w nawiasach kwadratowych, np.:
Prace niepublikowane - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł opracowania kursywą, miejsce i data opracowania, „mps” (maszynopis) lub „rkps” (rękopis) oraz informacja o miejscu przechowywania, np.:
Archiwalia – inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł/rodzaj dokumentu, nazwa archiwum/instytucji przechowującej dokument, nazwa zespołu, sygnatura, numer strony lub karty.
* Jeżeli archiwum lub zespół przywoływane są w tekście wielokrotnie, przy pierwszym cytowaniu po nazwie, w nawiasie okrągłym należy dodać skrót nazwy archiwum, który stosowany będzie w kolejnych przypisach.
Zasady ponownego przywoływania:
W przypisach należy stosować łacińskie odnośniki: op. cit.; jeżeli autor odnosi się do przywoływanego w poprzednim przypisie autora bądź publikacji należy stosować:
Jeżeli autor odwołuje się do dokumentu z bezpośrednio poprzedzającego przypisu stosuje się Ibidem. np.:
Jeśli przywoływana jest ta sama strona należy wpisać samo ibidem.
Jeśli autor odwołuje się do dokumentu z jednego z wcześniejszych przypisów należy powtórzyć inicjał imienia i nazwisko autora cytowanego, początek tytułu zakończony trzykropkiem, op. cit. oraz numer strony. Np.:
Jeżeli autor odwołuje się do kolejnego dzieła tego samego autora co w bezpośrednio poprzedzającym przypisie należy stosować skróty:
Kolejny przypis:
4. ILUSTRACJE:
Podpisy należy zredagować wg wzoru:
Dla fotografii:
Dla rysunku/pomiaru:
Dla mapy:
W przypadku cytowania ilustracji należy podać: „Wg:” ze wskazaniem źródła ilustracji.
Przykłady:
W uzasadnionych przypadkach (np. przy powtórzeniach) należy pominąć autora obiektu.
Dla całego artykułu obowiązuje ciągła numeracja ilustracji, w przypadku ilustracji składowych, opisujemy alfabetycznie: 1A, 1B, 1C, etc.
W tekście należy przywoływać ilustracje wg zasady: (il. 5), (il. 7A, 7B), (il. 1, 3A) – pogrubione i w nawiasie. Wszystkie ilustracje (z wyłączeniem ilustracji tytułowej) powinny zostać zacytowane w kolejności od 2 do x. Całość materiału ilustracyjnego, tj. zdjęcia, rysunki, mapy, wykresy traktuje się jako ilustracje z ciągłą numeracją cyframi arabskimi. Pierwsza ilustracja (ilustracja z nr 1) wykorzystana będzie jako ilustracja „przedtytułowa” na początku artykułu – może być przywołana w tekście poza kolejnością (w dowolnym miejscu).
5. BIBLIOGRAFIA:
Końcowe zestawienie bibliografii należy podzielić na sekcje:
* W bibliografii końcowej należy stosować odmienny niż w przypadku przypisów dolnych zapis autora.
Materiały publikowane:
Książka jednego autora – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł publikacji kursywą, miejsce i data wydania, kropka (w przypadku publikacji bez autora, tytuł na początku), np.:
Książka dwóch lub więcej autorów - nazwisko i imię autora1 w pełnym brzmieniu, nazwisko i imię autora2…, tytuł publikacji kursywą, miejsce i data wydania, kropka, np.:
Rozdział w monografii (redakcja naukowa wpisywana po tytule publikacji) - nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł rozdziału kursywą, oznaczenie [w:] tytuł monografii kursywą, redakcja, miejsce i data wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron całego rozdziału, kropka, np.:
Artykuł w czasopiśmie – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł publikacji kursywą, nazwa czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, rocznik i/lub numer czasopisma, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron całego tekstu, kropka, np.:
Materiały konferencyjne – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł referatu kursywą, oznaczenie [w:] nazwa konferencji kursywą, nazwa publikacji z datami, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron całego tekstu, kropka, np.:
Katalogi wystaw, zbiorów itp. – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł tekstu kursywą, oznaczenie [w:] tytuł katalogu kursywą, katalog wystawy, miejsce wystawy, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron całego tekstu, kropka, np.:
Wstęp do książki, katalogu itp. – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, wstęp do tytuł publikacji kursywą, redakcja, miejsce i rok wydania, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron wstępu, kropka, np.:
Recenzja książki – nazwisko i imię autora recenzji w pełnym brzmieniu, tytuł recenzji kursywą, recenzja tytuł recenzowanej książki kursywą, inicjał imienia i nazwisko autora recenzowanej książki, nazwa czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer czasopisma, skrót oznaczenia strony z kropką i zakres stron całego tekstu, kropka, np.:
Źródła internetowe, zawsze z dopiskiem daty dostępu w nawiasach kwadratowych, nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, Tytuł tekstu pisany kursywą, link [dostęp: dd.mm.rrrr]. np.:
Materiały niepublikowane:
Prace niepublikowane – nazwisko i imię autora w pełnym brzmieniu, tytuł opracowania kursywą, miejsce i data opracowania, „mps” (maszynopis) lub „rkps” (rękopis) oraz informacja o miejscu przechowywania, kropka na końcu, np.:
Archiwalia – Nazwa archiwum/instytucji przechowującej dokument, nazwa zespołu, sygnatura, numer strony lub karty i po dwukropku tytuł/rodzaj dokumentu.
Przywoływane archiwalia należy przywołać w podziale na archiwa i zespoły w strukturze:
Np.: