Pracownia Piotra Bujnowskiego otrzymała wyróżnienie w konkursie na pawilon Muzeum Archeologicznego w Biskupinie!
Wyróżnienie w konkursie na opracowanie koncepcji pawilonu ekspozycyjnego oraz założeń wystawy stałej Muzeum Archeologicznego w Biskupinie zdobyła również pracownia prowadzącego zajęcia na naszym Wydziale Piotra Bujnowskiego - Bujnowski Architekci. Zespół autorski: Aleksandra Adamska (studentka WAPW), Sandra Namyślak (studentka WAPW), Szymon Pałczyński (student WAPW), Ewa Grządka (absolwentka WAPW), Maciej Koczocik (nauczyciel WAPW), Piotr Bujnowski (nauczyciel WAPW). Serdeczne gratulacje dla całego zespołu!
Zespół autorski:
Aleksandra Adamska (studentka WAPW),
Sandra Namyślak (studentka WAPW),
Szymon Pałczyński (student WAPW),
Ewa Grządka (absolwentka WAPW),
Maciej Koczocik (nauczyciel WAPW),
Piotr Bujnowski (nauczyciel WAPW).
Główne założenia ideowe i projektowe:
Szanując spuściznę naszych przodków, żyjemy, pracujemy i tworzymy w czasach nam współczesnych, których to jak najlepsze świadectwo powinniśmy pozostawić dla następnych pokoleń. Podstawowe rozwiązania projektowe skupiają się na odpowiedziach na kluczowe naszym zdaniem zagadnienia:
- Istniejący krajobraz i relacje budynku z otoczeniem - nowy budynek jako kolejny PUNKT - przystanek na mapie rezerwatu archeologicznego Biskupin,
- Architektura budynku jako odnalezienie ciągłości historii kultury i tradycji budowania, z jednoczesnym wykorzystaniem współczesnej wiedzy i technologii - kontynuacja historii DREWNA i technologii budownictwa drewnianego,
- Sposób funkcjonowania muzeum, z uwzględnieniem możliwości prowadzanie czytelnej i poprawnej chronologicznie ścieżki zwiedzania rezerwatu i ekspozycji w budynku - pawilon jako TŁO dla zdarzeń, scenariusza zwiedzania, cyklu edukacyjnego, prezentowania zbiorów.
- Odpowiedzialne projektowanie „Tu i Teraz” czyli: Cyrkularność (pozostawienie i adaptacja istniejącej struktury żelbetowej, istniejącego budynku muzealnego); Źródła energii (gruntowe wymienniki ciepła, instalacja fotowoltaiczna, pełna rekuperacja); Naturalna wentylacja (przewietrzanie pawilonu dzięki odpowiedniemu ukształtowaniu fasad i orientacji bloków funkcji); Wykorzystanie Szarej wody; Zielony dach: Oparcie o lokalnych producentów.
Muzeum Archeologiczne w Biskupinie jest miejscem wyjątkowym prezentującym na wspólnym obszarze pozostałości i rekonstrukcje kultur obejmujących prawie 10 tys. lat obecności człowieka na tych ziemiach. Niniejszy projekt jest propozycją wpisania się istniejący kontekst krajobrazowo-kulturowy z jednoczesną intencją stworzenia współczesnego ponadczasowego obiektu muzealnego.
Rozwiązania materiałowe i przestrzenne mają integrować budynek z otoczeniem i jednocześnie wyraźnie wskazywać, że nowa architektura powstała „Tu i Teraz”.
Wizje lokalne na terenie muzeum, jak również obserwacja Festynu Archeologicznego dały szereg przemyśleń projektowych, które uzupełnione w fazie koncepcyjnej o pracę ze studialną makietą stały się podstawą do głównych decyzji przestrzenno-funkcjonalnych.
Natężenie gości w szczycie sezonu, a w szczególności podczas festynów jednoznacznie wskazało na konieczność stworzenia wokół budynku niezależnych przestrzeni zewnętrznych o różnym charakterze i funkcji. Wynikającymi z tego podstawowymi dyspozycjami projektowymi były decyzje o uwolnieniu większego terenu otwartego od strony północnej oraz o lokalizacji głównej strefy wystawienniczej na kondygnacji podziemnej, bezpośrednio pod obszarem piknikowym i amfiteatrem.
Projekt proponuje możliwość wygodnej, obsługiwanej z dwóch stron cyrkulacji gości i CZYTELNEGO poruszania się po obiekcie. Podstawowym celem stała się INTUICYJNOŚĆ narracji budynku. Dwie symetrycznie umieszczone klatki schodowe, wraz z sąsiadującymi windami wprowadzają użytkowników w ciąg pomieszczeń wystawienniczych nanizanych na logiczną ścieżkę chodzenia, jawnie pokazując zagłębianie się w tektonikę terenu — podziemne przestrzenie.
Scenariusz... Schemat ten w połączeniu z modularnym układem konstrukcji i możliwym do elastycznego dopasowania podziałem na mniejsze segmenty i przestrzenie zapewnia różne sposoby prezentacji i zwiedzania. W zależności od liczby i natężenia zwiedzających możliwe jest niezależne wprowadzanie grup o różnej wielkości z dwóch odrębnych kierunków i chronologii.
Uzasadnienie jury konkursu:
“Praca charakteryzuje się transparentnością architektury oraz starannie opracowanym i rozbudowanym programem przestrzeni zewnętrznych, z którymi kubatura budynku łączy się harmonijnie poprzez wyjątkowo obszerne podcienia. W połączeniu z całkowitym przeszkleniem fasady stwarza to pożądany efekt wnikania krajobrazu do wnętrza budynku. Szerokie podcienia tworzą dodatkowe możliwości aranżowania wydarzeń w przyległym terenie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Jako jeden z niewielu, projekt wykorzystuje część konstrukcji istniejącego pawilonu.”