Dla Autorek i Autorów

Komitet Redakcyjny „Kwartalnika Architektury i Urbanistyki” przyjmuje wyłącznie oryginalne, niepublikowane wcześniej i niezgłoszone w tym samym czasie do innych wydawnictw artykuły naukowe o tematyce zgodnej z zakresem tematycznym pisma.

Autorki/autorzy są zobowiązani do przeczytania i przestrzegania przyjętych przez pismo Zasad etyki publikacyjnej.

Rada Naukowa i Komitet Redakcyjny stosują procedury przeciwdziałania nierzetelności naukowej (jak fałszowanie i fabrykowanie danych, plagiat, autoplagiat, ghostwriting, guest authorship/honorary authorship).

W przypadku publikacji wieloautorskich konieczne jest podanie wkładu procentowego i zakresu prac poszczególnych autorek i autorów.

Autorki i autorzy podają źródło finansowania badań.

Przedstawienie artykułu równoznaczne jest z wyrażeniem zgody na poddanie go procedurze recenzowania w trybie podwójnie ślepej recenzji, podanej na stronie czasopisma.

Artykuły należy przesyłać na adres: kaiu@pw.edu.pl

Przesłany materiał powinien zawierać:

  • tekst artykułu przygotowany według zamieszczonych poniżej wymogów edytorskich (bez ilustracji)
  • streszczenie w języku polskim i angielskim
  • słowa kluczowe w języku polskim i angielskim
  • pliki graficzne ilustracji o możliwie dobrej jakości
  • wglądówki – plik z ilustracjami i podpisami do ilustracji w kolejności w jakiej ilustracje pojawiają się w tekście
  • oświadczenie na formularzu dostępnym na stronie czasopisma.

 

Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w publikowanych tekstach.

Publikacja artykułu jest bezpłatna.

Autorzy zachowują prawa autorskie do publikowanych artykułów.

Artykuły w „Kwartalniku Architektury i Urbanistyki” są udostępniane w postaci plików pdf w trybie Open Access, tj. poprzez nieograniczony dostęp do informacji naukowych określonych w licencji Creative Commons (CC BY-NC-SA 4.0).

Artykuły są oznaczone cyfrowym identyfikatorem DOI.

Do czasu publikacji autorki/autorzy mają prawo do wycofania przesłanych artykułów.

Autorki/autorzy mają prawo do odwołania od decyzji o nieprzyjęciu artykułu do druku. Wówczas Komitet Redakcyjny kieruje artykuł do drugiej recenzji zgodnej z procedurą recenzowania. Ostateczną decyzję o opublikowaniu artykułu podejmuje Redaktor naczelny.

Wymogi redakcyjne 

 

Ogólne wymogi redakcyjne

  • artykuł należy przygotować w formacie doc lub docx
  • font czcionki Times New Roman, 12 p., interlinia 1,5
  • prosimy o stosowanie przypisów dolnych, czcionka Times New Roman 10 pkt

Przypisy

  • każdy cytat i odniesienie powinny być opatrzone przypisem
  • najpopularniejsze skróty: red. [= pod redakcją], R. [= rocznik], t. [= tom], z. [=zeszyt], s. [= strona], nr [=numer] mps [= maszynopis]
  • brak miejsca bądź roku wydania należy oznaczyć odpowiednio: (b.m.) i (b.r.)

Wzór przypisów

Monografia:

Inicjał imienia, Nazwisko, Tytuł kursywą, Miasto wydania (w wersji językowej jak na publikacji) rok wydania, strona.

  • J. Kowalski, Polska koszykówka halowa w okresie międzywojennym. Historia nieznana, Warszawa 1992, s. 45.
  • S. Kostof, The City Shaped. Urban Patterns and Meanings Through History, London 2001.

Publikacja dwóch lub więcej autorów:

Inicjał imienia pierwszego autora, Nazwisko pierwszego autora, Inicjał imienia drugiego autora, Nazwisko drugiego autora, itd., Tytuł kursywą, Miasto wydania rok wydania, strona.

  • Ł. Galusek, M. Wiśniewski, Socmodernizm. Architektura w Europie Środkowej czasu zimnej wojny, Kraków 2024, s. 158.

Jeśli autorów jest więcej niż trzech, należy podać nazwisko pierwszego z nich ze skrótem „et al.”

  • C.T. Green, et al., Psychologia Środowiskowa, Gdańsk 2004, s. 92.

Praca zbiorowa pod redakcją:

Tytuł kursywą, red. Inicjał imienia, Nazwisko Redaktora, Miasto wydania rok wydania, strona.

  • Budownictwo i Architektura, red. J. Zachwatowicz, Warszawa 1968, s. 12.

Artykuł w pracy zbiorowej pod redakcją:

Inicjał imienia, Nazwisko, Tytuł artykułu kursywą, w: Tytuł pracy zbioru kursywą, red. Inicjał imienia, Nazwisko Redaktora, Miasto wydania rok wydania, strona.

  • D. Crowley, Socmodernizm a architektura czasu wolnego i rekreacji w Europie Środkowo-Wschodniej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku, w: Kraków i Florencja wobec dziedzictwa, red. J. Purchla, Kraków 2008, s. 227-248.
  • W. Gropius, Teoria i zasady organizacyjne Bauhausu, 1923, w: Artyści o sztuce, wybór i opr. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1969, s. 393.

Artykuł w czasopiśmie:

Inicjał imienia, Nazwisko, Tytuł artykułu, „Tytuł czasopisma”, rok wydania, numer (zgodnie z oznaczeniami stosowanymi w czasopiśmie), strona.

  • Z. Pawłowski, L. Słupeczański, Budynek wysoki kierunkiem rozwoju naszego budownictwa mieszkaniowego, „Architektura”, 1967, nr 2/231, s. 62-65.
  • J. Kowalski, Prośba brzmiała: przeczytaj, „Gazeta Wyborcza”, 27.01.2007, s. 17

Materiał nie opublikowany

Należy oznaczyć dopiskiem: mps i wskazać miejsce przechowywania

  • I. Szustakiewicz, Julian Ankiewicz (1820-1906), architekt warszawski XIX wieku, praca doktorska wykonana pod kierunkiem prof. dr hab. inż. arch. Jadwigi Roguskiej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej (WAPW), Warszawa 2012, mps w zbiorach biblioteki WAPW.

Źródło internetowe:

Autor [jeśli jest], Tytuł, link (data dostępu). Np.:

  • Polski Słownik Biograficzny, https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/stanislaw-polak-estanislao-polono-estan-yolan (dostęp 11.02.2021).
  • Ogłoszenie o konkursie udostępnione w serwisie internetowym Urzędu Miasta Krakowa, http://www.bip.krakow.pl/?dok_id=26165&sub _dok_id=26165 (dostęp 25.03.2010).

Materiały archiwalne:

Nazwa archiwum (skrót), Nazwa zespołu (skrót), sygnatury. Przy ponownym odwołaniu się do tego samego źródła podajemy skrót nazwy i sygnaturę.

  • Sprawozdanie z działalności Centralnego Komitetu Budowy Domu Chłopa w Warszawie z dnia 18 marca 1964 roku, Archiwum Akt Nowych (AAN), 2/392/0/3/326.
  • Muzeum Narodowe w Warszawie (MNW), nr inw. Rys. Pol. 20989.
  • Protokół z drugiego posiedzenia Sądu Konkursowego na budynek Domu Chłopa w Warszawie, AAN, 2/160/0/2/827

Akty prawne:

Nazwa ustawy, numer z dziennika ustaw.

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U. 2010 Nr 239 poz. 1597.

Powtórzenie przypisu:

Publikacja cytowana pierwszy raz:

  • P. Giergoń, Mozaika warszawska. Przewodnik po plastyce w architekturze stolicy 1945–1989, Warszawa 2014, s. 156.

Jeżeli przypis jest z tego samego źródła i odnosi się do tej samej strony, co poprzedni przypis:

  • Ibidem.

Jeżeli przypis jest z tego samego źródła, ale odnosi się do innej strony, co poprzedni przypis:

  • Op. cit., s. 160.

Jeżeli przypis nie jest z tego samego źródła, co poprzedni, ale był już wcześniej cytowany:

  • M. Czapelski, op. cit., s. 260.

Przy cytowaniu więcej niż jednej pozycję danego autora należy zamieścić tyle słów z tytułu, żeby odróżnić kolejne pozycje

  • np.: M. Czapelski, Bohdan Pniewski…, s. 33.

Powtórzenie nazwiska w kolejnym przypisie w przypadku różnych publikacji:

  • autorka: eadem bądź taż
  • autor: idem bądź tenże

Bibliografia

Pozycje bibliograficzne prosimy podawać w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów; jeśli autorów jest więcej, niż jeden, należy podać nazwiska w kolejności jak w publikacji (wszystkich – tutaj nie należy stosować skrótu et.al.)

  • Giergoń P., Mozaika warszawska. Przewodnik po plastyce w architekturze stolicy 1945–1989, Warszawa 2014
  • Kłosiewicz L., Architektura w XX w. – Modernizm, Postmodernizm, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki”, 2002, tom XLVII, z. 3
  • Pawłowski Z., Słupeczański L., Budynek wysoki kierunkiem rozwoju naszego budownictwa mieszkaniowego, „Architektura”, 1967, nr 2/231

Ilustracje

  • nie należy umieszczać ilustracji w tekście, ale zaznaczyć w nim ich sugerowaną lokalizację w nawiasie (il. 1.)
  • do tekstu należy dołączyć wglądówki – plik w formacie doc lub docx z wszystkimi ilustracjami i podpisami do ilustracji w kolejności w jakiej ilustracje pojawiają się w tekście
  • ilustracje powinny być opisane według wzoru: autor, tytuł, data, źródło, credits
  • do tekstu można dołączyć ilustracje własne bądź pozyskane zgodnie z poszanowaniem praw autorskich
  • prosimy o dostarczenie plików graficznych w możliwie dobrej jakości

Przykładowe podpisy pod ilustracjami:

1. Tympanon portalu o gzymsach zgeometryzowanych nawiązujących do klasycznych wzorów w budynku modernistycznym na Nowym Mieście przy ul. A. Fredry w Wałbrzychu, 1925. Fot. autor, 2008

2. Rynek w Lubinie. Fot. J. Kowalski, 2013

3. Rzuty mieszkań w domach FKW, a - projekt R. Gutta i J. Jankowskiego, b – projekt J. Redy. Źródło: Domy mieszkalne Funduszu Kwaterunku Wojskowego. Sprawozdanie 1930-1933, Warszawa 1934, s. 87 i 90

4. Z.M. Hadid, Przystanek tramwajowy w Strasburgu nagrodzony Nagrodą Miesa van der Rohe, 2004. Fot. Philip Schäfer, www.wikipedia.org

5. Fragment planu Warszawy z 1921 roku z zaznaczonymi terenami wojskowymi. Jaśniejszy kolor niebieski prawdopodobnie wskazuje tereny przekazane pod zabudowę mieszkaniową. W zbiorach APW, sygn. K I 146 

Pozostałe wymogi redakcyjne

Nazwy:

  • nazwy pracowni architektonicznych, wszelkich instytucji (muzea, archiwa, zrzeszenia itp.), wydarzeń należy zapisywać bez cudzysłowu, bez kursywy, wielkimi literami (np. Arup, Zachęta, Foster and Partners, Biennale di Venezia, Stowarzyszenie Architektów Polskich)
  • nazwy własne budynków: bez cudzysłowu, bez kursywy, wielkimi literami

Cytaty:

  • zawsze prostą czcionką, okolone cudzysłowem (np. „Tylko prawda jest ciekawa”)
  • wyróżnienia wewnętrzne z cudzysłowem ostrokątnym, tzw. niemieckim („Robert kupił »Architekturę i Budownictwo« w piątek”)
  • opuszczenie wyróżnione nawiasem i wielokropkiem („Robert (...) kupił »Architekturę i Budownictwo« w piątek”)

Periodyzacja:

  • daty od-do należy wskazać z tzw. półpauzą i bez spacji: 1925–1939
  • pełna data w kolejności: dzień, miesiąc słownie, rok (np. 17 kwietnia 1980)
  • dekady: cyfrą arabską z kropką, np. lata 60.
  • stulecia: cyfrą rzymską z dywizem, np. XX-wieczny