Małgorzata Mirecka, Dominika Grabowska-Ropek

Partycypacyjne formy dydaktyczne w edukacji urbanistycznej na przykładzie studenckich warsztatów zorganizowanych we współpracy z samorządem lokalnym Piaseczna
Participatory teaching forms in urban education on the example of student workshops organized in cooperation with the local self-government of Piaseczno

DOI: 10.17388/WUT.2025.0017.ARCH

Streszczenie:

W artykule opisano jeden z warsztatów urbanistycznych, organizowanych dla studentów przez Katedrę Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej we współpracy z lokalnymi samorządami. Taka forma nauczania projektowania urbanistycznego jest stałym elementem procesu kształcenia studentów studiów magisterskich na specjalności Architektura i Urbanistyka 2 – „Miasto jako miejsce do życia”. Celem artykułu jest zaprezentowanie jednego z tak prowadzonych projektów – warsztatów zorganizowanych we współpracy z Urzędem Miasta i Gminy Piaseczno w roku akademickim 2019/20. Artykuł przybliża przebieg zajęć oraz korzyści, które wynieśli z nich zarówno studenci, jak i miasto. Projekt koncentrował się na przekształceniach struktury przestrzennej rejonu dworca kolejowego w Piasecznie, a największy nacisk położony był na społeczny kontekst projektowania urbanistycznego – konieczność rozpoznania lokalnych potrzeb, a także poglądów użytkowników dworca i lokalnej społeczności na temat prezentowanych wizji.

Słowa kluczowe:

projektowanie urbanistyczne, edukacja architektoniczna, warsztaty studenckie

 

Summary:

The article describes one of the urban planning workshops organized for students by the Department of Urban Planning and Spatial Management of the Faculty of Architecture of the Warsaw University of Technology in cooperation with local governments. This form of teaching urban design is a permanent element of the process of educating master’s degree students in the specialty of “Architecture and Urban Planning 2”: “The city as a place to live”. The aim of the article is to present one of such projects: the workshops organized in cooperation with the Municipal Office of Piaseczno in the academic year 2019/2020. The article presents the course of classes and the benefits that both students and the town have gained from them. The project focused on the transformation of the spatial structure of the area of the railroad station in Piaseczno. The greatest emphasis was placed on the social context of urban design, the need to recognize local needs, as well as the views of station users and the local community on the presented visions.

Keywords:

urban design, architectural education, student workshops