Specjalność CASE - spotkanie informacyjne 26.11.2024

Zakład Projektowania Prośrodowiskowego zaprasza na prezentację nowej specjalności na naszym wydziale: Człowiek, Architektura, Środowisko, Energia (CASE), która odbędzie się 26 listopada 2024 o godz. 17.00 w sali 101.

Kierownik: prof. dr hab. inż. arch. Elżbieta Dagny Ryńska

Zespółdr hab. inż. arch. Joanna Klimowiczdr inż. arch. Michał Gołębiewskidr inż. arch. Magdalena Grochulska–Salakdr inż. arch. Anna Nowakdr inż. arch. Michał Pierzchalskidr inż. arch. Mateusz Płoszaj-Mazurekdr inż. arch. Aleksandra Przywózkadr inż. arch. Anna Tofilukmgr inż. arch. Marek Kołłątaj 

Opis specjalności:

Szczególną cechą dwóch semestrów dydaktyki jest zapewnienie spójności nauczania w zakresie zagadnień „miękkich” – regeneratywności, odpowiedzialności klimatycznej, braku wykluczenia społecznego, uwzględniania potrzeb innych gatunków, architektury, synergii materiałów tradycyjnych i innowacyjnych (np. podejścia bionicznego), modularności, biofilii, elastyczności  przekształcania obiektów, morfologii i logiki funkcjonowania; ORAZ zagadnień „twardych” – rozwinięcia wiedzy i umiejętności studentów w zakresie projektowania obiektów o zminimalizowanym wpływie na środowisko naturalne, poprzez efektywność energetyczną i ograniczenie szkodliwych emisji cieplarnianych, oraz uwzględnienie innych umożliwiających monitorowanie parametrów określających oddziaływanie obiektu na środowisko w procesie projektowym (data driven design), które wspólnie charakteryzują pełen zakres zagadnień prośrodowiskowych.

Projekty przygotowywane w ramach specjalności będą skoncentrowane na kwestiach budowlano-technicznych. Wprowadzenie założeń takich jak projektowanie z użyciem materiałów i technologii o niskim śladzie węglowym, idei „Design for Disassembly” (projektowania dla demontażu), „Buildings as Material Banks” (budynki istniejące jako źródło materiałów budowlanych) czy „Reversible Building Design” (odwracalny projekt budynku) wymaga analizy zastosowanych materiałów i komponentów, uwzględnienia sposobu ich łączenia i rozłączania. Zmiany w estetyce architektury cyrkularnej np. „circular beauty” będą również poddane pod dyskusję. Zakres prowadzonych wykładów i seminariów projektowych dotyczy propagowania i wdrażania wiedzy dającej merytoryczną i praktyczną podstawę dla optymalnego i estetycznego kształtowania form architektonicznych. Architektoniczna specjalność dotyczy każdej fazy cyklu życia budynku aż po ponowne wykorzystanie materiałów budowlanych. Podejście projektowe jest wzbogacone o elementy strategicznego zarządzania realizowanym zadaniem projektowym, umożliwiając kreowanie obiektów posiadających nie tylko wartość dodaną architektoniczną, ale także ekonomiczną, użytkową oraz środowiskową. Jest to podstawa dla uporządkowania wiedzy i miejscu Architekta w procesie kształtowania nowych postaw społecznych.

Przedstawiona propozycja stanowi jedną z możliwych „ścieżek” specjalnościowych w ramach programu nauczania na semestrze 10 i 11 studiów magisterskich jednolitych WAPW. Elastyczna formuła pozwala na wykorzystanie niektórych wykładów bądź seminariów jako towarzyszących innym ścieżkom specjalnościowym na WAPW.

W ramach specjalizacji prowadzone będą 2 bloki przedmiotów składające się z części wykładowej i projektowej oraz 1 przedmiot seminaryjny, o łącznym wymiarze 290 godzin dydaktycznych. 

Ideą utworzenia specjalności jest umożliwienie studentom wyboru ścieżki rozwoju naukowego i zawodowego obejmującego zagadnienie projektowania zrównoważonego środowiska zbudowanego, zmniejszenie negatywnego oddziaływania budowlanej działalności człowieka na Ziemię, wobec widocznych zagrożeń wynikających z jej nadmiernej eksploatacji.

Grant dydaktyczny umożliwi stworzenie zajęć spełniających opisane wyżej cele. W ramach projektu, infrastruktura Wydziału Architektury uzupełniona zostanie o nowy sprzęt do prowadzenia zajęć terenowych, warsztatów manualnych i laboratoriów, a także specjalistyczne oprogramowanie. 

W pierwszym roku specjalności zaproszeni zostaną wykładowcy z innych wydziałów PW oraz innych uczelni technicznych. Będą to specjaliści innych branż (budownictwo, nauki informacyjne itp.) oraz wykładowcy mający doświadczenie w tworzeniu zajęć o podobnym profilu w Polsce i na świecie.