Konrad Szumiński

Style graficzne twórców w Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i ich wpływ na estetykę prezentowania koncepcji architektonicznych w okresie dwudziestolecia międzywojennego
Graphic styles of artists from the Faculty of Architecture of the Warsaw University of Technology and their impact on the aesthetics of presenting architectural concepts during the 20th anniversary of the interwar period

DOI: 10.17388/WUT.2025.0019.ARCH

Q_4-2021_A2-Szumiński (pdf, 3,23 MB)

Streszczenie:

Artykuł ukazuje różne sposoby przedstawiania koncepcji architektonicznych okresu międzywojennego w Polsce na przykładzie działalności wybranych artystów (głównie z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej). Koncepcje reprezentacji graficznej omawiane są w szerokim kontekście międzywojennej grafiki polskiej: ilustracji z czasopism i książek, reklam i plakatów. Studium przypadku obejmuje rysunki w stylu akademickim (m.in. Mariana Lalewicza), awangardową grafikę artystów z kręgu „Blok” i „Praesens”, będących wyraźnie pod wpływem holenderskiego neoplastycyzmu, niemiecką szkołę Bauhaus (m.in. Bohdana Lacherta i Józefa Szanajcy) oraz ilustracje z drugiej połowy lat 30. (m.in. Juliusza Żórawskiego, Bohdana Pniewskiego).

Słowa kluczowe:

Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, grafika, rysunek architektoniczny, ilustracja, dwudziestolecie międzywojenne, koncepcje architektoniczne

 

Summary:

The article is an attempt to show various ways of presenting architectural concepts of the interwar period in Poland on the example of the activities of selected artists (mainly from the Faculty of Architecture of the Warsaw University of Technology). The case study includes drawings in the academic style (including the works of Marian Lalewicz), avant-garde graphics by artists from the circle of Blok and Praesens, clearly influenced by Dutch neoplasticism, the German Bauhaus school (including the works of Bohdan Lachert and Józef Szanajca) and illustrations from the second half of the 1930s (including the works of Juliusz Żórawski and Bohdan Pniewski).

Keywords:

Faculty of Architecture of the Warsaw University of Technology, graphics, architectural drawing, illustration, interwar period, architectural concepts