DA

Specjalność DA - Dziedzictwo architektoniczne

SPECJALNOŚĆ DA

DZIEDZICTWO ARCHITEKTONICZNE

Koordynator: dr inż. arch. Marcin GÓRSKI, prof. dr hab. inż. arch. Małgorzata ROZBICKA
pokój 15

 

POWODY I CELE UTWORZENIA SPECJALNOŚCI

Specjalność „Dziedzictwo architektoniczne” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom studentów, którzy chcą w przyszłości skutecznie realizować zadania projektowe w zakresie rewaloryzacji historycznych struktur architektonicznych, urbanistycznych, miast historycznych i krajobrazu kulturowego.

Podstawowym celem dydaktycznym specjalności jest przybliżenie uczestnikom profesjonalnych narzędzi związanych z rozpoznaniem zabytkowych struktur, ze szczególnym naciskiem na rozpoznanie wartości zabytkowych i wykorzystanie tych narzędzi w procesie projektowym adaptacji zabytkowych struktur. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dzięki realizowanemu blokowi zajęć dot. badań architektonicznych (60h),  ukończenie kierunku studiów „architektura” w specjalności DA predysponuje do zdobycia w przyszłości uprawnień do prowadzenia badań architektoniczno-historycznych zabytków.

Program specjalności kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności interdyscyplinarnej współpracy projektantów z pozostałymi uczestnikami procesu projektowego: branżystami, konserwatorami zabytków, inwestorami i partnerami społecznymi. Istotną rolę w tej współpracy pełni architekt dysponujący wiedzą o znaczeniu dziedzictwa, jego wartościach, metodach ochrony oraz o projektowaniu modernizacji historycznych struktur i nowej architektury w kulturowym środowisku.

 

STRUKTURA MERYTORYCZNA KSZTAŁCENIA W RAMACH SPECJALNOŚCI

Kształcenie w specjalności obejmuje 2 bloki programowe:

  1. Wiedza o dziedzictwie architektonicznym, jego wartościach i metodach pozyskiwania tej wiedzy - niezbędna w formułowaniu założeń i wniosków do projektów rewaloryzacji budowli i zespołów zabudowy. Badania oraz metody i techniki waloryzacji, konserwacji, modernizacji i współczesnych uzupełnień zabytkowych struktur. Wdrożenie tej wiedzy w indywidualnym zadaniu projektowym.
  2. Ochrona i zagospodarowanie zabytkowych obiektów/ zespołów z uwzględnieniem: interdyscyplinarnej współpracy architekta jako autora i koordynatora rozwiązań projektowych i specyficznych uwarunkowań technicznych, formalno-prawnych, ekonomicznych, społecznych oraz współzależności i skutków decyzji projektowych. Wdrożenie tej wiedzy w zespołowym zadaniu projektowym.

 

PROGRAM SPECJALNOŚCI

Zgodnie z obowiązującym programem jednolitych studiów magisterskich na kierunku Architektura w ramach każdej ze specjalności realizowane  są 2 przedmioty specjalnościowe (po 1 na semestrach 10 i 11). Program specjalności został przygotowany z myślą o studentach, którzy:

  • chcą poszerzyć lub zdobyć wiedzę na temat szeroko pojętego dziedzictwa architektonicznego oraz współczesnych uwarunkowań i sposobów jego badania, ochrony i wykorzystania,
  • pragną zdobyć wiedzę niezbędną współczesnemu architektowi przy realizacji zadań projektowych w środowisku kulturowym

 

PRZEDMIOTY REALIZOWANE W RAMACH SPECJALNOŚCI 

 

SEMESTR 10                                                      

projekt wybieralny 1 PBL  BADANIA ARCHITEKTONICZNE ZABYTKÓW W PROCESIE POSZUKIWANIA NOWYCH FORM ARCHITEKTURY I DETALU

Prowadzący: prof. dr hab. inż. arch. Małgorzata Rozbicka, dr hab. inż. arch. Grzegorz Rytel, dr inż. arch. Wojciech Wółkowski, mgr inż. arch. Konrad Szumiński

Przedmiotem projektu jest obiekt lub fragment historycznej zabudowy miejskiej na określonym obszarze wymagający przekształceń i reintegracji m.in. poprzez wprowadzenie uzupełnień architektonicznych (nowych elementów w istniejącej zabudowie). Wiodącym problemem badawczym jest optymalizowanie relacji pomiędzy architekturą historyczną a jej współczesnymi uzupełnieniami, a w szczególności - uwarunkowania, wnioski i założenia do projektu nowego elementu architektonicznego lub obiektu w historycznej tkance jako efekt środowiskowych analiz badawczych. Przedmiot składa się z trzech bloków zajęciowych:

  • wykładów prezentujących zagadnienia z zakresu teorii architektury i urbanistyki oraz dziedzin pokrewnych, które współcześnie znajdują zastosowanie w badaniu i projektowaniu obiektów i zespołów zabytkowych. Prezentacja potencjalnych źródeł wiedzy o zabytkach architektury i urbanistyki oraz metodyki i celów ich wykorzystania w badaniach architektonicznych zabytków architektury i urbanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących typologii poszczególnych typów budowli architektonicznych i zespołów urbanistycznych. Zwrócenie uwagi na pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej oraz jej wpływu na środowisko kulturowe.
  • badań architektonicznych realizowanych w formie seminarium przybliżającego czynności badawcze takie jak: kwerendy źródłowe (w tym archiwalne), analizy historyczne, badania in situ (w tym pomiary obiektu, wykonywanie odkrywek i ich dokumentacji, pobieranie  próbek, analizy metrycznej cegły, opracowania wyników badań). Wiedza z zakresu badań pokrewnych m.in. archeologii, badań konserwatorskich, dendrochronologii. Wiedza na temat uzupełniających metod badawczych takich jak: badania georadarowe, termograficzne, badania elektroporowe gruntu, badania termoluminescencji materiału ceramicznego, badania dendrochronologiczne itp. Wynikiem analiz badawczych jest identyfikacja wartości kulturowych istniejącej zabudowy historycznej, określenie wniosków i założeń projektowych, w tym: lokalizacji, programu funkcjonalnego oraz koncepcji architektoniczno-konserwatorskiej obiektu.
  • zajęć projektowych o charakterze procesu eksperymentalnego, obejmującego: badanie relacji pomiędzy wartościami kulturowymi miejsca i jego ‘genius loci’ a nowymi formami zagospodarowania i ingerencjami architektonicznymi; w szczególności - poszukiwanie współczesnych form architektury i detalu stanowiących wartość dodaną przy utrzymaniu spójności kompozycyjnej i walorów kulturowych istniejącej zabudowy i krajobrazu, z uwzględnieniem aktualnych tendencji i zaleceń na świecie. Przedmiot prowadzony sekwencyjnie - w formie indywidualnych zadań studialno-projektowych sumowanych dyskusją w grupie.

 

SEMESTR 11

projekt wybieralny interdyscyplinarny ZINTEGROWANE PROJEKTOWANIE W PRZESTRZENI KULTUROWEJ

Prowadzący: prof.dr hab. arch. Danuta Kłosek-Kozłowska, dr arch. Marcin Górski, mgr inż. arch. Katarzyna Skiba, gościnnie – specjaliści branżowi,

Przedmiotem projektu jest zespół zabytkowy o złożonej strukturze przestrzennej (np. założenie obronne, rezydencjonalno-parkowe, poprzemysłowe itp), którego ochrona wymaga wprowadzenia komercyjnych funkcji zapewniających środki na bieżącą konserwację i lokalny rozwój. Przedmiot składa się z trzech bloków zajęciowych:

  • wykładów dotyczących procesu projektowania oraz instrumentów monitorowania i zarządzania informacją: monitorowania stanu i przekształceń obiektów i zespołów o wartościach kulturowych; technologii informacyjnych wspierających zarządzanie dziedzictwem;
  • ćwiczeń seminaryjnych poświęconych badaniom interdyscyplinarnych uwarunkowań mających wpływ na proces projektowy w zabytkach: współczesnych metod diagnostyki techniczno-konserwatorskiej; konserwacji i zabezpieczeń zagrożonych struktur; uwarunkowań projektowych wynikających z ochrony wartości kulturowo-przyrodniczych i krajobrazu; zapewnienia urządzeń i sieci infrastruktury technicznej i dostępności komunikacyjnej, bezpieczeństwa użytkowników; niezbędnych w fazie projektowej i realizacyjnej rodzajów dokumentacji, ekspertyz oraz procedur uzgodnień z urzędem konserwatorskim. Część zajęć powiązana z praktyką prowadzona jest w terenie, (w tym jeden, trzydniowy blok zajęć poza Warszawą w miejscu lokalizacji zadania projektowego;
  • zajęć projektowych odbywających się w systemie pracy grupowej symulującej warunki dużego zespołu projektowego. Uczestnicy rozwiązują zadania drogą współdziałania, dzielenia obowiązków, mediacji, uzgadniania stanowisk - co prowadzić ma do finalnego efektu: wspólnej koncepcji rewaloryzacji zabytkowego zespołu. Naturalna, w warunkach praktyki architektoniczno-konserwatorskiej, praca zespołowa służy ukształtowaniu właściwej relacji pomiędzy realizacją indywidualnych dążeń i powodzeniem pracy grupowej. Temat projektu powiązany jest z aktualnymi, realnymi potrzebami i programami rozwoju.

 

SEMESTR 12

projekt dyplomowy magisterski

Projekty dyplomowe wykonywane w ramach specjalności związane są z problematyką adaptacji, modernizacji, rozbudowy i nowych uzupełnień architektonicznych obiektów, zespołów zabudowy i struktur miejskich przy uwzględnieniu ochrony wartości kulturowych. 
Towarzyszące dyplomowi seminarium obejmuje zaawansowane metody projektowania w środowisku kulturowym.

 

ZASADY APLIKACJI I KWALIFIKACJI NA SPECJALNOŚĆ DZIEDZICTWO ARCHITEKTONICZNE

Zespół prowadzący specjalność dokonuje wyboru studentów na podstawie listu motywacyjnego, portfolio i ew. rozmowy kwalifikacyjnej.

List motywacyjny powinien zawierać: akces udziału w zajęciach specjalności; krótkie uzasadnienie podjętej decyzji; temat projektu konserwatorskiego i uzyskaną ocenę

W portfolio można zawrzeć zarówno prace związane z dotychczasowym tokiem studiów, jak i wykonane poza nim; w tym również dokumentujące zainteresowania kandydata.

 

Wnioski z załącznikami należy przesłać na adres: marcin.gorski@pw.edu.pl

zgłoszenie