AW-DIWA

Specjalność AW - DIWA Wnętrza i Formy Przemysłowe w Architekturze i Urbanistyce

SPECJALNOŚĆ AW - DIWA

WNĘTRZA I FORMY PRZEMYSŁOWE W ARCHITEKTURZE I URBANISTYCE

koordynatorzy: dr hab. inż. arch. Radosław Achramowicz, prof. PW, 

dr inż. arch. Agnieszka Chudzińska

limit miejsc: 15

 

Design + Wnętrza + Architektura = Innowacje, to innymi słowy DIWA.

 

OPIS MERYTORYCZNY

Czy architektura może uratować nasz świat? Lepiej zapytać: jeśli świat w ogóle zostanie uratowany – społecznie lub ekologicznie – to czy stanie się tak dzięki narzędziom architektonicznym? Właśnie z takiego myślenia, uformowanego w realiach kryzysów i wyzwań współczesności (pandemii, wojny oraz narastających zagrożeń globalnych, ale i eksploracji kosmosu) powstała specjalność DIWA – odpowiedź na potrzebę kreowania rozwiązań łączących architekturę z innowacją, a technologię z odpowiedzialnością, wszędzie tam, gdzie Architektura nie jest rozwiązaniem, ale rozwiązanie jest architektoniczne.

DIWA to platforma dla poszukiwań twórczych i wymiany idei między architekturą a nauką, technologią i kulturą. Jej absolwenci to architekci nowej generacji – kreatywni, krytyczni i otwarci na współpracę, rozumiejący realne problemy naszego świata, a zatem zdolni połączyć myślenie projektowe z innowacyjnością i odpowiedzialnością społeczną.

DIWA to test dla naszej wyobraźni, to zajęcia promujące myślenie odważne i nieszablonowe. Kierowana jest do studentów, którzy chcą złamać stereotypy i nabyte w toku edukacji nawyki projektowe. Jej celem jest kształcenie architektów zdolnych do twórczego reagowania na złożone wyzwania współczesności – od potrzeb użytkowników, przez kwestie technologiczne, po zagadnienia społeczne i środowiskowe. Innymi słowy to eksperyment testujący nowe koncepcje architektoniczne.

DIWA to płynne poruszanie się między różnymi skalami projektowymi, począwszy od detalu związanego ze wzornictwem przemysłowym, poprzez aspekty wnętrzarskie, aż po skalę architektoniczną. To projektowanie transdyscyplinarne, które w osi zainteresowania stawia humanizację przestrzeni, psychologie percepcji, ergonomia i komfort istoty ludzkiej na równi z nieustającą potrzebą piękna. Na zajęciach projektowane będą przestrzenie izolacji, obiekty szybkiego reagowania i mobilne, architektura kryzysowa i podwójnego zastosowania oraz tzw. astroarchitektura dedykowana podbojowi kosmosu – wszędzie tam będziemy poszukiwać nowych modeli życia w warunkach ekstremalnych.

DIWA to budowaniu kompetencji w zakresie pracy zespołowej, w kontekście przemysłów kreatywnych. Istotnym elementem programu jest zapoznanie studentów z procedurą patentową oraz zasadami ochrony własności intelektualnej, co przygotowuje ich do funkcjonowania w środowisku wymagającym umiejętności prezentacji i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań projektowych.

PROWADZĄCY I PARTNERZY

Zajęcia prowadzone są przez:

  • dr. hab. inż. arch. Radosława Achramowicza, prof. PW,
  • dr inż. arch. Agnieszkę Chudzińską,
  • mgr inż. arch. Ewę Kuhnert,
  • mgr inż. arch. Przemysław Kiełb

przy konsultacjach merytorycznych z zakresu:

  • psychologii percepcji (dr sztuki Joanna Jurga, SWPS),
  • architektury szpitalnej i ratunkowej (dr. hab. inż. arch. Rafał Janowicz, Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej),
  • komunikacji wizualnej (dr sztuki Magdalena Małczyńska-Umeda, Wydział Wzornictwa Przemysłowego ASP w Warszawie),
  • obronności (ppłk. Robert Marszel, Wydział Infrastruktury Obronnej MON),

oraz z udziałem Partnerów:

  • Polskiej Agencji Kosmicznej - POLSA
  • Laboratorium załogowych misji kosmicznych - LUNARES
  • Ministerstwa Obrony Narodowej
  • Stowarzyszenia Instytutu Budownictwa Ochronnego - SIBO
  • Sieci badawczej PIAP–Łukasiewicz
  • Biura Innowacji Politechniki Warszawskiej

 

FORMUŁA ZAJĘĆ

Specjalność realizowana jest w trybie dwusemestralnym:

  • semestr letni prowadzony jest w formule konkursowej, gdzie nacisk kładziony jest na pracę indywidualną, zajęcia zasadniczo koncentrują się na zagadnieniach związanych z eksploracją kosmosu i na technologiach przyszłości (obszar badań dotyczyć może wnętrz habitatów pozaziemskich, koncentrujących się na zapewnianiu bezpieczeństwa, ergonomii i zdrowia psychofizycznego astronautów; użycia kompozytów i materiałów samo naprawczych, modułowych i elastycznych konstrukcji),
  • semestr zimowy realizowany jest w formule jednego grupowego projektu interdyscyplinarnego, dedykowanego szerokorozumianej obronności i tzw. architekturze podwójnego zastosowania (obszar badań dotyczyć może struktur mobilnych i adaptacyjnych, wnętrz przestrzeni izolacji, dwufunkcyjności obiektów), przykładowy temat: „Czy pojutrze zaczyna się dziś? Projekt 666 – schron przeciwatomowy w układzie systemowym, zintegrowanego z kampusem PW oraz Pl. Politechniki”).

W ramach specjalności przewidziano blok uzupełniających się i merytorycznie przenikających przedmiotów wykładowo – seminaryjno – projektowych, w które aktywnie angażowani są studenci. Praca merytoryczna oparta jest na własnym rozpoznaniu tematu i jego interpretacji – zachęca się studentów do wyrażania indywidualnych osądów i formułowania własnych problemów badawczych. Zajęcia oparte są na intensywnej współpracy z Partnerami: instytucjami zewnętrznymi, laboratoriami badawczymi oraz innymi ośrodkami wdrażającymi innowacje w obszarze architektury i technologii.

Przykładowa Agenda Zajęć dla semestru zimowego dostępna pod linkiem 

AGENDA_projekt interdyscyplinarny wybieralny_2025-2026 (pdf, 1,07 MB)

ZASADY ZALICZANIA ZAJĘĆ

Specjalność unika klasycznych prezentacji projektów na planszach, zastępując je formami bliższymi realnym procesom wdrożeniowym i badawczym – takimi jak opracowanie zgłoszeń patentowych, mockupów książki-projektu, prototypów funkcjonalnych czy dokumentacji przygotowanej pod proces komercjalizacji. Format końcowych rezultatów jest każdorazowo dostosowywany do charakteru zajęć i etapu zaawansowania prac studenckich.

 

NABYTE KOMPETENCJE

Absolwenci specjalności DIWA:

  • znają zasady ochrony własności intelektualnej i procedury patentowej,
  • potrafią pracować w kilkunastoosobowych zespołach interdyscyplinarnych, pełnić funkcję ich koordynatorów oraz skutecznie współpracować z partnerami instytucjonalnymi różnego typu,
  • rozumieją rolę technologii i designu w kształtowaniu dobrostanu człowieka, szczególnie w kontekście wyzwań epoki kryzysów i wyzwań – szczególnie tych związanych z obronnością i eksploracją kosmosu,
  • potrafią rozpoznawać i rozwiązywać innowacyjne zagadnienia projektowe,
  • potrafią płynnie poruszać się między różnymi skalami projektowymi; łączyć wiedzę techniczną, przyrodniczą, humanistyczną i artystyczną oraz integrować umiejętności miękkie i twórcze z twardymi, badawczymi w jeden spójny proces projektowy.